veganstrong

Lately har det här med mat känts jobbigt för mig. Jag har inte tränat på länge och verkar inte kunna få upp motivationen. Jag äter heller inte så jättebra. Fortfarande veganskt, vilket är bra men jag har till exempel i förra veckan ätit på max tre gånger. Har inte känts bra alls. De senaste två månaderna har jag fått två "återfall" på knäna vid toaletten och det är ju inget jag direkt strävat efter. Jag har fått sämre hy, bara sen senaste veckan dock och jag tror att det kan bero på snabbmaten.
 
Jag har inte haft så jättemycket inspiration till att laga mat och har inte känt mig så pigg. Omgivningen kan verkligen trycka ner ens veganpowers. Veganismen är trendig och fler och fler börjar äta veganskt men ändå är man den som sticker ut om man är vegan och ibland får jag nog av allas frågor och folk som käftar emot om att "hallå?? protein??" och jag blir så arg och trött. 
 
Har dock dragit pinnen ur röven och vill ta tag i det här. Snabbmaten är inga problem då jag inte ens har pengar till det just nu. Sprang i helgen och ska försöka ta tag i träningen. Har kollat på tre dokumentärer de tre senaste dagarna och det ger en verkligen lite styrka till att fortsätta vara vegan. Eller, jag har inte funderat på att sluta eller så, men funderade ett tag på att lägga till fisk. Dock får dokumentärerna mig att tänka på varför jag började och att jag verkligen bör leva på en plant-based vegan diet. Jag vet ju att jag kan.
 
 
 
Allt och inget, mat | diet, mat, tankar, vegan | |
#1 - - Cornelia:

Å Sara.. Du är så fin, tänk inte så mycket! Blir rädd när du pratar om dokumentärer - ja blev helt hooked up på sådant och blev snarare hjärntvättad än påläst.
Snabbmat ibland är absolut inget farligt, att äta "onyttigt" ibland skadar inte din kropp, det gör inget om man inte orkar träna varje vecka - eller månad - och det gör inget om du inte äter enligt "regelboken för veganer" a l l t i d om du nu inte verkligen, verkligen vill det.
Känn inte att du "måste" någonting, lyssna på kroppen och gör det som är bäst för den.
Jag är så, så rädd att du ska falla ner i mörkret, ta tag i detta nu innan det gått så långt (fast det kanske du gjort, det vet ju inte jag). Mat ska vara en självklarhet, inget man ska behöva ha ångest över. Jag önskar någon hade sagt så till mig.
Vill tipsa om boken "mattillåtet" som är skriven av en leg. dietist (visserligen baseras den inte på en vegansk kost men du kan säkert "omvandla" det som står till det). Den boken är min bibel typ, speciellt när det är svårt att lita på vad andra säger.
Kram och ta hand om dig.

Svar: tack fina du<3
Sara Eng

Upp