kontrollbehov

Har tänkt på det här med stress lately. Tänker mycket i allmänhet men har tänkt mycket på varför jag blir så stressed och så lätt får ångest över ingenting. I förra veckan fick jag lite panik och hade ett breakdown på måndagen, första dagen på veckan. Blev för mycket helt enkelt. Pratade lite med mamsen och vi satte upp två stora papper på väggen där jag fick skriva upp sakerna som gjorde mig stressad,(rekommenderar att göra detta vid stress by the way) och på något vis kom jag fram till att alla de saker som jag satte upp på pappret var saker som jag inte har kontroll över. Situationer som jag inte har någon koll på, det gör mig obekväm. Vet att jag har ett slags kontrollbehov men har aldrig tänkt på att det är mer än så.
 
- svenska tal. Har ingen kontroll eftersom talen ska ha fokus på något jag egentligen inte alls är intresserad av, kan inte tala o m någonting och känna att jag har koll när det är något jag inte är intresserad av och inte kan relatera till. Kroppen lever även sitt eget liv så fort jag står i fokus, dvs skakar ofrivilligt, stammar osv, ni fattar säkert.
 
- musikimprovisationen. Hatar att improvisera och det säger väl sig själv lite grann. Har ingen kontroll över vad som kommer hända i en låt eller vad som förväntas av mig. Tycker det är hemskt nog att uppträda när jag kan en låt, har jag ingen kontroll als blir det ju bara värre.
 
- jobbet. Ångesten för jobbet har börjat släppa nu då jag känner att jag kommit in i allt mera. Kändes jobbigt i början bara eftersom allt var nytt och jag kunde inte annat än att försöka lära mig allt. 
 
- framtiden. ingen aning om vad som ska hända eller vad jag ska göra efter gymnasiet.
 
Sen har jag ju slävklart varit stressad över fler saker, eftersom jag är jag, så som musikteoriprovet, engelskaprovet, piano, sånguppsjungning osv. Ligger efter i mycket så ska bli så himla skönt med lov att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Imorgon är det en vecka kvar i skolan. Pusssss
 
Allt och inget | |
Upp