Vegan no-bake chocolate cheesecake

omg you guys. Här kommer jag med ett recept. Det var ett tag sen jag la upp ett recept så here y'all go. Det är inte mitt recept men bytte ut de icke-veganska produkterna till icke-animaliska så det blev helt amazing. Om ni läst mina receptinlägg tidigare så vet ni att jag är så onoggrann som man kan bli och höftar alltid när jag lagar mat eller bakar, så alla måtten är ju inte exakt.
 

- 1 och 1/2 paket av oatly's havre cream cheese (ljusblå förpackning, brukar stå bredvid havre crème fraîchen)
- 1 dl socker
- 30 g mjukt vegetabiliskt smör (jag använder karlshamn)
- massa mörk choklad (veganskt of course, finns i bakhyllan)
- 2 dl sojagrädde kanske (ingen aning verkligen, kan bara veta om jag ser det. men tänk att det ska blandas ner med allt annat och det får ju inte bara smaka grädde liksom)
- 2 paket oreos
- 2 dl smält vegetabiliskt smör
 
Do this
 
1. Blanda oreos i en matberedare och ha i nog av det smälta smöret så att "degen" blir bra nog som botten till kakan. Häll över allt i en form som kan stå i frysen och tryck ut "degen" i kanterna som med pajer, ni vet. Ställ i kylen medan allt annat fixas.
2. Ta cream cheese, det mjuka smöret och socker i en bunke och el-vispa alltihop.
3. Smält chokladen! Jag gjorde det enkelt för mig sist och körde det i mikron, vilket också är riskabelt då det kan bränna. Ett alternativ är att göra ett vattenbad över kokande vatten (googla om du inte det vad det är). Spelar ingen roll hur det görs egentligen, huvudsaken är att det är smält.
4. Vispa ner den smälta chokladen tillsammans med det andra. 
5. Ta fram en ny bunke och vispa grädden i denna. Vänd sedan ner grädden i den andra smeten och blanda runt försiktigt tills allt är jämnt och fint och chokladigt och fluffigt. Smaka mer än gärna för detta är delicious. 
6. Ta ut formen ur kylen och häll smeten i botten, jämna ut med en sån där slickepott-grej och spritsa med grädde som på bilden nedan är gör nåt annat kul, eller gör inga dekorationer alls. It's your god damn cake. Ställ i frysen minst en timme, then eat. 
 
Bevara kakan i frysen. Eller så stod det i det andra recepten haha! Själv tycker jag om när den är fryst för det påminner mycket om ice cream cakes som är populärt i usa, men till exempel tycker mor min om att låta den stå så att den blir mjuk. Den är supergod  i vilket fall och far min som inte är ett stor fan av mina veganska påhitt säger att det var bland det bästa jag gjort, och jag har gjort mycket konstigt sen jag tog bort det animaliska produkterna ur min kost. Självklart går den att göra icke-vegansk och då är det ju bara att byta ut allt. Om ni provar hoppas jag ni gillar det. 
 
Allt och inget, mat | bakning, mat, vegan | |
Upp