pannakaksrecept / juicelicious

I förra veckan tog jag mig äntligen tiden att lära mig hur man sätter ihop och använder vår juicemaskin! Så värt att ha. Så enkelt, gott och mycket vitaminer och annat gosigt. Gjorde en fruktanvärt god juice på äpple, lime, gurka och spenat och den kan jag verkligen rekomendera! Även morot, äpple och lime makes an amazing juice!
 
 Vill även passa på att dela med mig av mitt favorit pannkaksrecept som ni kan se på bilden nedan! Fruktansvärt goda och receptet är helt veganskt och glutenfritt! Jag är inte glutenintolerant men min madre är och då har det blivit en vana för mig att göra glutenfria pannkakor. Anyways, here it is!
 

Vegan/glutenfria pannkakor
2 mosade bananer (1 banan funkar but I love them bananas)
2 dl valfri non-dairy mjölk (jag använder solhavre, mandelmjölk är annars supergott)
1 dl bovetemjöl
1/4 tapiokamjöl (det här är istället för gluten i vetemjöl dvs gör att smeten håller ihop bra men jag har i det nästan "bara för att" men jag är ganska säker på att bananen och bovetemjölet håller ihop smeten rätt bra bara i sig!)
1 dl mandelmjöl
1 tsk salt 
1/4 dl chiafrön (om man låter smeten stå ett tag så är även detta en bra ingrediens för att få smeten att hålla ihop bättre eftersom fröna sväller!)
 
tips: kardemumma och kanel i är fruktanvärt gott och ger en "julig" smak samt gör tsms med banan och mandelmjöl att pannkakorna blir relativt söta och inte kräver socker elr sylt på!
 
1. Mixa ihop alting i en bunke! Använd gärna stavmixer för det blir så mycket lättare att steka om smeten blir helt slät! Annars kan man mosa så gott det går.
2. Stek  på ganska hög värme i mjölkfritt smör eller kokosolja.
3. Toppa med bär/banan eller lönnsirap/agavesirap!
 
Jag har jobbat ganska mycket på det här med att försöka att inte fucka up pannkakor med att de inte håller ihop! Älskar t. ex att ha mandelmjöl i pannkakor för det ger sötma och är sjukt gott! Men mandelmjöl är ju basically bara riven mandel så den håller inte ihop en smet alls och man kan inte anväda endast mandelmjöl (in my experience) i ett recept utan måste komplettera med något annat mjöl.
Anywaay, hoppas ni prövar och tycker om :)
 
 
Allt och inget, mat | |
Upp