why vegan

Ok, jag visste när jag började pröva det här med att vara vegan att folk skulle ställa frågor osv. Men ja visste inte att jag skulle få såhär många frågor. Det verkar som otroligt många är emot att vara vegan överhuvudtaget men jag tror ärligt att det är för att de flesta vet inte så mycket om det och tycker mest att "jaha, är man vegan så äter man väl salladsblad och morötter typ" och jag var en sån också. Jag hade till exempel ingen aning om att det fanns helt vegansk choklad eller sojaglass för ett år sedan liksom. Samt det har egentligen aldrig riktigt crossed my mind (förrän i höstas typ) att jag skulle kunna bli vegan eftersom jag är väldigt kinkig  med mat och grönsaker framför allt. 
Jag tänkte i alla fall att ni skulle få se vad som gjorde att jag bestämde mig och det gäller en ca 1 h lång video (101 reasons to go vegan, här nedan) av en presentation om veganism som en tjej jag följer på tumblr länkade. This girl var precis som jag innan hon blev vegan, alltså åt cirka allt(om jag förstått det rätt) och jag har följt henne ett tag och hon inspirerade/inspirerar mig väldigt mycket. (@sandrahej på instagram, den är privat men är du inte ett creep så låter hon dig säkert följa om du är intresserad)
 
Det finns väääldigt många tumblr's eller bloggar i allmänhet som bloggar om veganism och den jag följer främst är vegan-yums som lägger ut mängder med recept på veganskt och glutenfritt, efterrätter och varmrätter. I love it! har dessutom börjat följa en del vegan istagrammare som håller motivationen uppe! t ex dessa:
@vanillacrunnch
@freeleethebananagirl
@plant_fueled
@goodeatingsblog
@earthlingmaxi ♥
@emily_hunt
@essenaoneill ♥
 Alla dessa (tror jag) har även varsin youtube kanal där de ger tips om veganmat och healthy lifestyle i allmänhet. Jag har inte kollat på någon annans än den sista (@essenaoneill) än så länge men hennes är väldigt bra och rolig att kolla på sååå här under får ni se en av hennes videobloggar!  
 
 
 
Nu låter det nästan som jag tycker att jag är värsta experten vilket jag låååååååååångt ifrån är! Det här är det jag vet om veganism so far basically och om jag har nån vegan här ute som läser så tar jag emot alla tips för nybörjar veganer samt om livsmedel som man kan tro är veganskt men inte är det! (typ när jag insåg att quorn inte är veganskt??
 
Samt har märkt en grej. De som har känt mig forever eller liksom sen innan jag blev vegan liksom tror inte att jag är seriös? Mina föräldrar låter mig pröva men jag tror inte de insåg att jag skulle vilja fortsätta. De tar det inte seriöst och om jag inte hittat på något veganskt att laga på kvällen är de som att de, samt vänner, förväntar sig att jag ska bara göra ett undantag för en dag. Men jag tycker inte att det här är samma sak som att ha godisförbud och göra ett undantag på julafton, jag är fullt seriös och ska verkligen försöka äta helt veganskt. Sen om jag råkar få i mig nånting som råkat haft ägg eller mjölk i så får det vara så. För jag är ny på det här och jag tänker inte direkt straffa mig själv eftersom jag ändå vet såpass lite om vad som innehåller vad osv. Jag tar det i min takt, men jag tar det seriöst. Så får vi se om jag fortsätter "forever" om man säger så.
 
Allt och inget | |
#1 - - Anonym:

Hej!! Jag är vegan, om du ställer några frågor i något annat inlägg så kan jag jättegärna svara :))

Upp